Monday, October 11, 2010

Tauladan Bersama

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon.
Sama-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku
masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan
pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman
remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama. Setiap kali hariraya menjelang,
Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang
amat digemarinya.


Kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta.
Aku jarang ke rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti harijadi dan
juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.
Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering
menjadi rujukannya padaku.

Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk
melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa
yang ingin ku nyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah
menjadi penghalang persahabatan kami.

20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya
mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang ku ketahui dari
kakaknya. Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran.
Maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang
ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat
kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi, aku bertembung dengan kakak Lim di pasar. Kakaknya memberitahu
Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang
ku dengar dari kakaknya. " He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad
Zulfakar Lim since 5 years ago. ..Subhanallah! Syukur Alhamdulillah, rakan
baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk
berjumpa dengannya, lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama
denganku.

Hari yang ku tunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan
bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut
kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan.

Salam..Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air
mukanya amat redup dan tenang. Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya
dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang"
Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami
berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa,
kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat ke Islaman
rakanku.

Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual.
Beliau masih fasih berbahasa Melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan ? betul tak?...

Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?

Kalau kau kawan baik aku, kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is
my second home. Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang
Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam?
Mengapa bukan di Malaysia , negara Islam ni? Dan mengapa aku di Islam kan
oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.

Kalau betullah kau kawan baik aku, kenapa kau cuma nak baik dengan aku di
dunia saja? Kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat memeluk Islam hingga aku mati, aku akan
dakwa semua orang Melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan
dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain.

Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan dilahirkan
kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang
diri, atau untuk keluarga kau sendiri. Kau dilahirkan dalam Islam adalah
kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan
dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan tak terkata apa-apa kerana sangat malu.

Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi,
penyambung Risalah. Tetapi apa yang aku lihat, orang Melayu ni tiadak ada
roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong
bangsa Melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong agama Allah?

Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau
kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah
berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah. Dan satu lagi,
jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana
kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul,
kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah
benar, dan aku tak pernah pun terfikir selama ini! Aku hanya sibuk untuk
memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar. Baru aku
faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan
memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan
segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.

Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru. Aku ingin berdakwah! Lim
yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20
orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah
aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang
pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat
dilahirkan sebagai Islam.

Semuga kita dapat mengambil iktibar daripada cerita ini…..

dan jangan sesekali menggunakan islam itu bebas atau mudah dalam perkaa ini.......

Thursday, September 30, 2010

ceta tentang aku 3

Siapa sangka.....
Tahukah kamu setiap perbuatan kamu itu akan dibalas dengan hukuman yang setimpal. malah mungkin lebih...... Kerana Allah itu maha adil dan menyayangi setiap umat manusiaNya......

Adalakanya kita melakukan dosa dan hanya meminta kemaafan ndariNya tetapi tidak betul-betul ikhlas. Terlintas dihati kecil jugak yang akan melakukan dosa seumpama sekali lagi. Tetapi ia bergantung kepada seseorang individu itu. Ada yang mampu meninggalkan segala-galanya tanpa menoleh ke belakang dan jadikan sebagai pengajaran.

Ada jugak pepatah "Buat dosa, Allah bayar cash (segera)". Pernah berlaku pada diri anda sebelum ini? Tanpa kita sedari. Ada mungkin kita sedar......

Apa yang nak aku kongsikan kali ini ialah apa yang pernah berlaku pada aku.....

Suatu ketika dulu, pernah aku dalam perjalanan bersiar-siar. aku terjumpa wang RM7.00 diatas jalan. Dan pada ketika itu, aku pun dalam keadaan yang sangat tegang dalam urusan wang. Tanpa teragak-agak aku mengambil wang tersebut bagi tujuan perbelanjaan. Tak sempat pun aku menggunakan wang tersebut, aku mengalami kemalangan. Dalam kejadian itu, aku kehilangan lebih dari RM300.00.

Jadi, dalam kejadian ini, Aku dapat RM7.00 untuk keseronokan sementara tetapi kepedihan dan kesakitan aku mengeluarkan wang untuk memperbaiki motosikal aku lebih dari apa yang aku dapat. dan pada ketika itu baru tertimbul rasa menyesal. tetapi, apa yang aku mampu buat sebagai seorang manusia yang lemah kepadaNya? Hanya ampun yang dipinta. dan hanya Dia aku berserah......

Alhamdulillah, dalam kejadian itu, aku tak mengalami apa-apa kecederaan.....

Sama la dalam satu kisah lain pulak. Seseorang yang mempunyai segala apa yang dia ada. Berasa selesa dan bangga. Terlalu agungkan ia. Tetapi dalam masa yang sama dia ada sedikit mengkhianatan kepada apa yang dia ada. Dan pada waktu yang lain pula, ia, berlaku apa yang ditakuti pada dirinya apabila apa yang dia ada telah hilang, rosak, dan musnah.

Itulah tanggungan apa yang telah dilakukan hanya dengan sedikit, dibalas dengan sejumlah yang tak mampu seorang manusia menaggungnya. Perit, tetapi Allah lebih tahu apa yang dilakukanNya. Kerana manusia sangat lemah dan mempunyai sifat yang berubah-ubah dan kejam. dan kerana itu jugak lah Allah jadikan dosa dan pahala untuk umatnya memanfaat kepadaNya. Kita manusai tidak dapat lari dari HukumanNya dan juga AnugerahNya sebab kita manusia yang lemah dan mempunyai

Hati dan semangat kegelapan
Kerana itu kelemahan Hati manusia......

Wednesday, September 29, 2010

ceritera tentang aku 2

...............................
...........................................
.................................
......................................................
..............................................................................................
.......................................

ermmm.......................
Aku tak tau nak mula macam mana........
Seram sejuk aku rasa.......
Menggeletar sikit perasaan, badan, dan fikiran aku......

Sebab apa, aku sendiri pun tak faham...... blank......
Sebenarnya aku sendiri pun tak tahu nak tulis apa.....
Banyak nak bagitau, tapi tersangkut.......

.........................................

....................................................

Mungkin nasihat kot aku boleh berkongsi........

Cuba lihat dan rasa sekeliling, rasa keadaan, rasa perasaan.
semua tu masih lagi ada. Sesuatu yang tak dapat teruskan hidup dan kerja tanpa ia.
Jadi, jaga lah ia selagi ada. Sebab aku sendiri dah pernah buat.
tapi aku buat sebaliknya yang apa diatas......

Aku ingat aku ada dalam keadaan yang selamat, selesa, tapi sebenarnya tak.
Dan Jangan sesekali selesa ngan keadaan yang ada. Jangan seronok sangat ngan apa yang ada.
Belum tentu lagi akan kekal atau seperti yang dirancang.......
Jangan sesekali buat silap. Sebab, sekali buat, mungkin dapat dielakkan atau dimaafkan.
tapi kalau dah berkali-kali, sapa yang oleh tahan. Sapa yang mampu bersabar.....

Apa yang paling penting sekali, Jangan mengkhianati.
Jangan sesekali....... Jangan terlintas langsung untuknya........
Sebab itu yang aku dah buat........

Aku...........
Silap aku.......
Aku silap gunaakan peluang yang ada dan kesudahan yang aku kena tanggung selamanya......

Bila dah jadi macam ni baru nak sedar dan bertindak......
Tetapi sayang seribu kali sayang. masih lagi aku buat silap......
Belum sempat nak selamat, memang dah tak boleh buat apa.......
Sebab keputusan yang aku buat amat cepat dan drastik......
Aku hanya pikir diri aku saja..... aku dak tak ambik peduli hal lain......

Benda ni la sedikit sebanyak mengajar aku.
Aku pun manusia jugak yang mempunyai perasaan dan fikiran yang kadang-kadang lemah.

Jadi, kesudahan cerita harus diteruskan. cerita belum selesai, tetapi bab kehidupan yang seterusnya akan berjalan lain daripada biasa.

Aku hanya perlu berhati-hati dalam membuat keputusan selepas ini. Berfikir panjang untuk memastikan keputusan yang betul dan menepati semua. Kalau tidak, benda sama akan berulang dan aku sendiri yang akan menyesal dan bertambah lah lagi........

Kegelapan dalam diri aku......
Sebab ia adalah kelemahan hati manusia......

Tuesday, September 28, 2010

cerita tentang aku

Lagi banyak bercakap, lagi banyak silap.

Benda yang aku selalu bawak. Tak sangka kata-kata ini pulang semula kepada ku tanpa aku sedari. Menariknya, Aku berpesan kepada seseorang, dan beliau dapat adaptasikannya dengan baik dan menggunanya dengan baik. Dia buat aku kagum. Dari mula lagi aku tahu yang beliau sangat cerdik dan pandai. Aku tak dapat nafikannya......

Bukan bebanan kamu seorang.

Tetapi aku yang buat. masih lagi buat dan tak tahu bila nak berhenti. sesetengah orang yang menyalahkan dirinya tetapi hakikatnya salah itu bukan datang dari dirinya seorang. Tak perlu Menyalahkan orang lain, tetapi bersama-sama memperbetulkan apa yang salah. Jangan salahkan orang lain, dan jangan salahkan diri sendiri. Susah nak faham tetapi bila dalam keadaan yang sesuai, dia amat berfungsi.

Hati yang gelap......
Kelemahan aku.....

Monday, September 27, 2010

Another good day for bad day

Sesuatu yang hilang, tak mungkin akan dapat kembali. Yang diganti tidak sama dengan yang hilang. Sapa yang dapat jangka qodo' dan qodar. Kehilangan memang menyakitkan. kalau tidak sedih, hampa ataupun kedua-duanya sekali.

Kehilangan orang yang amat kita sayangi memang tidak dapat digambarkan lagi kepedihannya. terutamanya ahli keluarga yang rapat dengan kita. Perasaan bagaimana hendak meneruskan kehidupan tanpa orang yang kita sayangi ini. Apatah lagi kerja-kerja yang kita selalu dibuat bersama-sama. Tetapi hidup mesti diteruskan jugak. Bertahan dengan apa yang ada dan banyak bersabar.

Tahun ni, 5 Februari, aku kehilangan seorang yang menjadi tonggak aku, mentor aku, hero aku, penyelamat aku, ketua aku, rakan sembang aku, dia lah Bapa aku.

Dihari akhir beliau, sempat beliau memesan kepada aku dan abang aku untuk menjadi seorang yang berguna dan menjaga keluarga. Berfikir sebelum bertindak dan Jangan lupakan agama. Masih terngiang-ngiang lagi pesanannya ditelinga aku. Perasaanku seolah-olah seperti dipisahkan roh dari badanku. Aku tak mampu kehilangan mu apa.

Malam perpisahan kami memang aku x dapat menggambarkan lagi. Suasana yang aku sendiri pun tak mampu nak ceritakan kerana terlalu pilu buat aku dan kami sekeluarga. Jam menunjukkan hampir 11.50 malam. Nurse yang bertugas berulang-alik dari kaunter dengan katil bapa aku. memperhati bapa aku yang mereka sendiri pun sudah menjangka akan apa yang berlaku. Nadi dan nafas bapa aku mula pelahan. Aku ditelinga kiri bapa aku dan abang aku ditelinga kanan bapa aku. masing-masing kami memimpin bapa aku agar beliau dapat pergi dengan tenang dan dalam keredhoaan Ilahi.

Masa ini lah yang sangat genting bagi aku dan kami sekeluarga. Nafas bapa aku naik turun. Semua sudah pasti akan kehilangan Bapa aku. Aku dan abang aku masih lagi memimpin bapa aku. dan pada ketika itu lah nafasnya yang terakhir dapat aku dengari. Nafas yang seolah-olah mengeluh tetapi paling panjang dan berakhir disitu tanpa menarik nafas semula.........

Semangat Hati Kegelapan.......
Kelemahan Hati Aku.......

Wednesday, January 6, 2010

Tahun baru, azam baru, benda baru, lagi baru, keja macam tu.....

Tiga bulan tanpa ku tinggalkan blog ini tanpa ku peduli. Walau sekilas pandang pun tidak ku terlintas di fikiran ku untuk melakukan sesuatu. Apatah lagi menge'post'kan benda-benda yang tak kena mengena dengan apa-apa pun......

So, hari ni ku cuba mundar mandir merata-rata, memiqiour apa yang patut, mencuba benda baru dan menghayati alam ini. Alam yang penuh indah dan tipu helah. Suasana yang ceria, girang gemilang dan suram, sepi, tanpa hala tuju.

Apa yang sebenarnya? Aku sendiri pun tak faham. Aku tak faham langsung apa yang sedang aku buat ni......

Semangat hati kegelapan mula menular dalam diri ini menjadikan aku lemah. hingga melemahkan hatiku.......

Semangat Hati Kegelapan, Kelemahan Hati manusia.......

Monday, August 31, 2009

Semangat Kemerdekaan

Dihari Kemerdekaan ini, marilah kita bersama-sama mengenang kembali kisah-kisah lama. Kisah-kisah duka, perit getir, igauan ngeri dan sebagainya yang merupakan sejarah hitam negara kita yang membuatkan titik permulaan bagi rakyat negara kita keseluruhannya tidak mengira asal usul mereka untuk berazam mengubah segala-galanya. Setelah lebih dari 400 tahun dijajah, rakyat Malaysia mula sedar dan mula berpikiran jauh dan matang. rancangan demi rancangan telah dibuat. Perbincangan demi perbincangan telah berlaku dan rundingan-demi rundingan telah dimeterai, akhirnya negara ini, negara Malaysia telah bebes dari genggaman penjajah.


Tetapi pada masa yang sama, ada segelintir yang mahukan penjajahan semula, kononnya ia memperjuangkan kebebasan. Tetapi kebebasan bagi pemerintah sahaja untuk membuat apa yang mereka suka. Rakyat hanya mengikut. Mujurlah segala-gala rancangan komunisme ini berjaya dibenteras.


Dan bermulalah perjalanan Malaysia menjadi sebuah negara membangun pada hari ini. Perjalanan yang merupakan pantas daripada negara-negara merdeka yang lain yang berjaya meletakkan negara Malaysia ketahap negara dunia ke-2. Mengejutkan, tetapi itulah hakikatnya. Sedar tidak sedar negara kita telah pun merdeka dan membangun selama 52 tahun pada hari ini.


Tetapi, rakyat kita mula alfa dan leka. Mula lupa asal usul. Mula lupa perjuangan nenek moyang mereka untuk mereka pada hari ini. kedudukan yang selesa membuatkan keinginan yang lebih. kehendak sudah bertukar menjadi keperluan. Sifat tamak menjadi-jadi. Tiada lagi sifat bertimbang rasa sesama sendiri. Hanya tahu meminta tetapi tadak tahu memberi atau bekorban. Sikap dan sifat ini menjadikan kita manusia yang tiada bezanya dengan haiwan, kerana semangat hati kegelapan, kelemahan hati manusia.........

Monday, April 20, 2009

Mak, Isteri, Awek, Pompuan dan membebel

Apa yang cuba saya sampaikan pada kali ni ialah apa yang ditulis pada tajuk. Menariknya adalah pada kaum lelaki. Ini merupakan lebih kepada pendapat saya tentang mereka ini dan bukannya 'metafore' atau apa-apa bahan rujukan atau dirujuk mana-mana...... tapi ada la sikit kot.....
Bukannya apa..... kadang-kadang kaum lelaki ni lebih dari apa yang sepatutnya...... tetapi, kaum hawa jangan la cepat marah..... sebab, wanita memang boleh bertahan apa jua segala keadaan.....
banyak maksud tu.....

Kita mula dengan mak.
Wanita ini memang tiada tolok bandingannya. Tetapi, apa yang tak bestnya ialah, semua tak best. Dia punya membebel dari buka mata sampai tido. Selagi tak jumpa salah, selagi tu tak duduk senang. Terutamanya kepada si suami. Anak, jangan dikata la. Kadang tu sikit je problem dia. Boleh diurus. Ini jawapan Kaum lelaki yang sempoi dan simple. Tapi, serangan yang bertubi-tubi..... Pada si anak pulak, eemmm...... Hehehe..... 'Siap la kau'..... Itu yang suri rumah sepenuh masa. Tapi kalau yang kerja, dia punya angin macam ribut. Dengan kerja-kerja dia bawak balik umah. Dia punya marah macam kena marah ngan boss kat office. dah macam boss dia pulak...... Bapak relax je. Jawab nya 'Udah la tu'..... Lagi bengang la kawan..... Api belum padam, mau tampah lagi api...... Perempuan mempunya sikap melepaskan perasaan. Jadi dilepaskan la pada si suami dan anak-anak. Lepas marah, dia mula bebal. Suami bangun tengok tv. anak-anak. duduk diam sambil buat muka cuak. Itu adalah seorang mak/ibu/mama/umi.

Kita tengok pulak isteri.
Tak banyak bezanya. Cuma belum mempunyai anak-anak. Sama la jugak, pot pet pot pet pot pet. Waktu awal kawin tu, semua best. Memang best. Best gieler..... Pastu baru ada yang tak best dan ada yang best. Ada setengah lelaki suka dengar isteri dia membebel. merangsang. tapi lepas dapat, dia sambung balik pot pet pot pet dia. bila dah lama-lama, rangsang pun dah tukar rungsing. ini termasuk la yang keja dan yang tidak bekerja. Cuma yang teruk sikit tu, yang bekerja. Sikit je teruk. Sama jugak dia bawak balik kerja. tapi, buka kerja yang tak siap, dia bawak balik kerja yang tak 'lepas'...... tahu kan apa.....

Lepas tu awek pulak.
Yang ni semua best. Susah nak cari yang tak best. Kenkandang je yang membebel. Kalau ada yang membebel pun, dijawabnya, 'saya bukannya apa, risau kan awak je.' hehehe...... Maklum la, tengah jiwang karat abis. Semua suka. Semua betul. Betul atau tidak, tepuk dada, tak kuat. Tepuk tangan, baru kuat..... Yang ni susah sikit nak cerita sebab Best. Kita nak bincang yang tak best. Jadi sikit je la yang kita dapat......

Pompuan pulak.
Yang ni majoriti kata bergantung kepada pompuan tu. Tak tentu. kalau best, best je semua. Kalau tak, tak je semua. Membebel masih lagi ada. Yang ni yang tak best. Tapi kalau body ok, muka ok, Okeeey..... Tak melawan balik. Pulak tu main-main, gurau-gurau lagi. Biasa la. Kalau tak gatal tu, bukan Laki la nama dia. Kalau yang membebel tu macam cempedak busuk, peeeergh..... mau nak di lanyaknya. Haa.... ini yang tak best..... menyirap.....

Tetapi, apa-apa pun, kaum hawa ni merupakan insan paling boleh dipercayai terutama bila diaorang dah lekat pada kita. minta tolong pun daripada golongan kaum ni. tak kira la sama ada apa jua jenis pertolongan pun, mereka sedia membantu. Kalau bab lain pulak, nak berkongsi masalah, nak lepaskan geram, nak lepaskan g**n, nak lepaskan rindu, dan macam-macam lagi permasalahan yang perlu dilepaskan, merekalah yang sedia disis dan setia menanti. Kesungguhan yang ditunjukkan daripada kaum ini memang tak boleh di pertikaikan lagi. Mereka patut dilayan dengan penuh kasih sayang, belaian, dan kerisauan. Hanya sedikit kebaikan yang mereka ada mampu menidakkan semua yang atas dan sekaligus mengubah pandangan kita terhadap kaum wanita ini yang begitu lemah lembut, manja, sedap mata memandang, indah dan wangi (sama erti denga sedap dan indah). Keikhlasan mereka susah bagi kaum lelaki untuk membayarnya. Jadi, sama-sama la kita jaga wanita-wanita ini sementara dia masih ada kerana sifat zalim itu adalah semangat hati kegelapan, kelemahan hati manusia......

Tuesday, March 10, 2009

Hati dan Perasaan

Merupaan tajuk yang paling tak best untuk dibincangkan...... Tapi, hidup mesti diteruskan.....

Hati dan Perasaan seperti mana korang tahu adalah dua benda yang berbeza. Berbeza dari segi ejaan, maksud, sebutan dan intonasinya. Hati adn Perasaan ini selalu di sangkut pautkan dengan perhubungan dan dalam percintaan. Apa yang menariknya, ia adalah berasal dari pemikiran atau akal yang mana ia mengutamakan Hati dan Perasaan individu. Persoalanya, Hati dan Perasaan ini adalah sama ataupun dua benda yang berbeza, atau hanyalah suatu pemikiran yang singkat. Bagi sesetengah individu pemikiran adalah suatu benda yang lain dari hati dan perasaan.

Hati adalah satu anggota dalam badan manusia. fungsinya amat penting. Rasanya tak perlulah saya terangkan lebih lanjut tentang hati. sebab saya sendiri pun tidak begitu arif tentang stuktur tubuh manusia. Tetapi Hati ini juga sering dikaitkan dengan Perasaan. Suatu benda yang lain pulak. Jadi disini, Hati ini membawa dua maksud atau dua anggota yang berbeza. Tetapi apa yang penting disini ialah Hati dan Perasaan. Yang mana Hati ini, tiada siapa yang tahu. Apa bila Hati ini tiada siapa yang tahu diaplikasikan, ia membawa maksud pemikiran yang mana tiada siapa yang tahu dan faham apa yang difikirkan dan apa perasaan ketika itu. Jadi, Hati ini adalah sama maksudnya dengan pemikiran.

Lain pulak Perasaan. Perasaan ialah suatu deria yang mana ia dapat dirasai. Tetapi tidah tahu dimana hendak letakkan rasa tersebut. Jadi ia dikaitkan dengan Hati. Diletakkan Perasaan tersebut pada Hati. Dengan ini dikaitkan lagi dengan Hati dan Perasaan yang mana Hati merasakan Perasaan yang disampaikan melalui impuls deria. Perasaan ini amat sukar digambarkan kerana ia amat rumit dan sukar untuk difahami. Perasaan yang amat unik ini akan membuatkan Hati terasa sesuatu kelainan menyebabkan tidak selesa atau gembira. Bergantung pada Perasaan tersebut.

Setiap individu mempunyai ciri-ciri dan sifat yang berlainan dan berbeza. Begitu juga dengan Hati dan Perasaan. Apa yang menariknya, kedua-dua Hati dan Perasaan apabila di gabungkan, ia menjadi suatu maksud yang lain. Perbezaannya ialah ia melalui pemikiran dan akal, manakala Hati adalah anggota, dan Perasaan pula ialah deria rasa. Pemikiran kita yang memikirkan sesuatu yang menyebabkan kita terasa. Dan apabila terasa, ia dapat dirasa di Hati. Pemikiran yang menyebabkan perasaan unik ini ialah segala jenis perkara. ia tidak terhad. Sebab itu la pepatah,

"Ikut Suka Hati aku la....."

"Kalau ikutkan Hati aku......"

Sebenarnya ia bukanlah daripada hati. Ia adalah daripada pemikiran yang dapat mengeluarkan Perasaan dan terasa pada Hati. Kesimpulanya, Jika tiada pemikiran, tiada Perasaan. Jika tiada Perasaan, tiada la 'Hati'. Kelemahan Hati Manusia......

Friday, December 12, 2008

Bahaya di mana-mana

Berlaku kejadian ini di sebuah stesyen minya.
Sebuah lori berhenti di sebelah kedai stesyen minyak. Kemudian turun seorang lelaki cina dan terus bergegas ke kaunter......

"Gua mau tukar syiling", kata lelaki cina itu kepada awek kaunter.
"Brapa banyak mau tukar?", balas awek kaunter tersebut.
"Tukar semua la, mana ada orang tukar sikit-sikir", Lelaki cina itu balas kembali.
"Lu gila ka! Gua mana ada. ada pun sikit saja. Lu mau Brapa sebenarnya?", awek kaunter mula tinggikan suara......
"Oh, Lu jangan bimbang. Kita semua ada....", Lelaki cina itu cuba mengawal keadaan....
"Habis tu, apa yang Lu mau tukar? Lu sudah ada semua", bidas awek kaunter itu....
"Itu pasai la.... Lu punya Boss suruh gua datang tukar semua", kata Lelaki cina itu lagi....
"Lu tunggu sikijap na. Gua mau tanya Boss gua", kata awek kaunter sambil bangun dan berjalan ke bilik Bossnya.....

"Boss, ada orang nak tukar syiling. Dia nak tukar semua. Dia kata Boss suruh tukar", awek kaunter berkata kepada Bossnya.
"Apa! tarak-tarak. jangan bagi. Lu cakap tarak", kata Boss kepada awek kaunter tu.

Awek tu berjalan semula ke kaunter. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat kaunter. Baru sahaja ditinggalkan.

Air bungkus minumannya telah jatuh tertumpah ke lantai.
Dia mengambil kain-kain buruh dalam almari bawah kaunter dan diletakkan di atas tumpahan air minumannya.....

"Sorry la... Memang kita orang tak dak. tak cukup....", kata awek tu kepada Lelaki cina itu....
"Hai ya. Ini alamat betulkan", Lelaki cina itu menunjukkan satu dokumen kepada awek kaunter itu.....
"Haah... betul.... tapi memang betul, kita orang tarak cukup itu duit". kata awek itu kepada Lelaki cina itu.
"Apa lu cakap ni.... Lu punya Boss sudah satle maaa..... Lu panggil lu punya Boss datang", kata Lelaki cina itu....
"Lu mau tukar syilingkan? macam mana Boss saya dah satle kalau belum tukar lagi?"kata awek kaunter....
"Lu pun kasi gua pening la.... Gua mau tukar syiling, Lu tak kasi..... Lu kata talak cukup. Gua ada semua tapi Lu tak kasi.... Sekarang Lu panggil la Lu punya Boss. Gua mau cakap", kata Lelaki cina itu yang mula panas dengan awek kaunter itu.

Setelah dengar sedikit kekecohan, Boss pun keluar dan menuju ke kaunter.

Dia juga terkejut. Terhenti langkahnya seketika.

"Apa sudah jadi?", tanya Boss kepada awek kaunter.
"Sorry boss, tertumpah air", kata awek kaunter itu.
"Oh ok ok. ini apa pasai ni?", tanya Boss sambil menunjukkan jarinya kepada Lelaki cina itu.
"Dia mau tukar syiling. mau tukar semua." kata awek kaunter ringkas kepada Bossnya.

"Yes Sir", Boss mula perbualannya dengan Lelaki cina itu....
Kemudian mereka berbual dengan bahasa cina yang sukar untuk difahami oleh awek kaunter itu. Tidak lama kemudian mereka ketawa terbahak-bahak hinggakan hampir terbalik kaunter.

Boss berpaling kepada awek kaunter itu dan berkata.

"Dia mau tukat syiling..... syiling bumbong....."

ntah ape2 ntah.....

Saturday, November 8, 2008

Manusia Jahil dalam Pemikiran

ADA SEORANG LELAKI PERGI KE KEDAI GUNTING RAMBUT UTK MENGGUNTING RAMBUT DAN JANGGUTNYA. APABILA BARBER ITU MEMULAKAN TUGASNYA, MEREKA PUN BERBORAK DAN BERCAKAP MENGENAI BYK PERKARA.TAPI BILA MEREKA MULA BERBICARA MENGENAI ALLAH,

BARBER ITU PUN BERKATA,'' SAYA TAK PERCAYA ALLAH ITU WUJUD.''

''KENAPA KAMU KATA BEGITU?'' TANYA SI LELAKI TADI.

'' CUBA KAMU KELUAR DI TGH JLN ITU DAN TUNJUKKAN PD SAYA BAHAWA ALLAH ITU WUJUD. KALAU BETUL ALLAH WUJUD,KENAPA RAMAI SGT ORG SAKIT KAT LUAR TU? KENAPA MASIH ADA KANAK2 YG TERBIAR? KALAU BETUL ALLAH WUJUD,DAH TENTU TIADA KESAKITAN DAN KEPERITAN HIDUP DLM DUNIA NI. SAYA X DPT BAYANGKAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG BOLEH MEMBENARKAN SEMUA INI BERLAKU''.

SI LELAKI ITU PUN BERFIKIR SEJENAK. TAPI DIA TIDAK MEMBERI SEBARANG JAWAPAN KERANA TIDAK MAHU MEMULAKAN PERTENGKARAN. SELEPAS BARBER ITU MENGHABISKAN TUGASNYA, SI LELAKI TADI PUN PERGI. SELEPAS BEBERAPA LANGKAH, SI LELAKI TADI TERNAMPAK SEORG LELAKI BERAMBUT PANJANG, SELEKEH, KOTOR DAN JANGGUT TIDAK TERURUS.

SI LELAKI TADI PUN BERPATAH BALIK DAN PERGI SEMULA KE KEDAI GUNTING RAMBUT TADI DAN BERKATA,'' KAMU TAHU TAK YG SEBENARNYE BARBER JGK TIDAK WUJUD?''

''KENAPA KAMU KATA MCM TU? SEDANGKAN SAYA BARU SAJE GUNTING RAMBUT KAMU TADI''.KATA BARBER.

''TIDAK!'' KATA SI LELAKI TADI.

''KALAU BARBER WUJUD, DAH TENTU TIDAK ADA ORG YG BERAMBUT PANJANG TIDAK TERURUS DAN KOTOR SERTA JANGGUT YG PANJANG DAN KOTOR MCM LELAKI DI TEPI JALAN ITU''.

''AH! BARBER MMG WUJUD! LELAKI TU JADI MCM TU SBB DIA TIDAK DTG PADA SAYA UTK MENGGUNTING RAMBUTNYE!''.KATA BARBER.

''TEPAT SEKALI!''. KATA SI LELAKI TADI.''THAT'S THE POINT!. ALLAH JGK WUJUD. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN & PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN.''

Tak Tipu ini betul-betul

Assalamualaikum. ......... .

Ada satu perkara yang ana ingin kongsi bersama. ana tak pasti samada maklumat ni dah sampai ke pegetahuan ikhwah semua. Semasa menghadiri kelas Dr Bahjat di salah sebuah masjid di Mafraq, ana diberikan satu kertas yang menjelaskan tentang bahaya POKEMON. Antara kandungan kertas itu ialah beberapa makna binatang-binatang yang ada dalam cerita kartun tersebut. Perkataan-perkataan itu adalah dalam bahasa siryani ( lughah siryaniiyah).

contohnya:
POKEMON - saya yahudi
CHARMANDER - ALLAH itu lemah... (SUBHANALLAH! )
PIKACHU - jadilah seorang yahudi..

Terdapat beberapa lagi nama binatang dalam cerita pokemon yang membawa makna yang kufur dan jahat.
Bagi ana, kalau sekadar cerita kartun pokemon ini dicipta oleh yahudi, itu boleh diterima. sebab tak semestinya kita menolak semua yang dicipta oleh orang kafir. tapi kali ini terbukti bahawa yahudi ada niat yang amat buruk tersembunyi di sebalik nama pokemon. Maka ana menyeru semua ikhwah supaya menyebarkan maklumat ini dan bermula dengan diri sendiri dengan memulaukan kartun ini.

Tuesday, October 14, 2008

sama la aku pun


Employees of a Company are all worried.
Some are roaming around. Some are in
loud discussions during office time..... Some Trainees, who had just joined, notice this and enquire about what happened
to a senior employee, they ask, "What's going on?"

"Terrorists have kidnapped our Boss"

They're asking for Rs.10 Crores ransom, otherwise they're going to
douse him with petrol and set him on fire.

We're going from desk to desk, taking up a collection.."

One Trainee asks, "How much is everyone giving, on average?

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

"About 1 litre."

Wednesday, October 8, 2008

Tag Ke-2, Marilah Kita Renung Bersama

Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil - Sangat Menarik lagi benar!!

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.

Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat. Apabila
masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat. Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.
Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat. Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat.

Apabila pembangunan pun meningkat,
kemajuan menjadi pesat.
TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.


Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat.
Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat.

Apabila manusia telah mengubah tabiat,
ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.

Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla minyak gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat..
Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat..

Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat..
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'
.
Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat.
Bila berjumpa, tangan berjabat
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.

Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.

Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah
pula anak-anak yang tak cukup sifat.

Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di
merata tempat.

MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.

Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.

Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat!
Berangkat menuju ke negeri akhirat.
Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.

Umur mu banyak mana dah mu buat ibadat....?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
Harta benda anta, dari mana anta dapat...?
Ilmu anta, adakah anta manafaat...?

Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera
meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.
(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa
)

Wednesday, September 24, 2008

Different types of Marketing

1. You see a gorgeous girl at a party. You go up to
her and say: "I am very rich.
"Marry me!" - That's Direct Marketing... "

2. You're at a party with a bunch of friends and see a
gorgeous girl. One of your friends goes up to her and
pointing at you says: "He's very rich.
"Marry him." -That's Advertising. .."

3. You see a gorgeous girl at a party. You go up to
her and get her telephone number. The next day, you
call and say: "Hi, I'm very rich.
"Marry me - That's Telemarketing. .."

4. You're at a party and see gorgeous girl. You get up
and straighten your tie, you walk up to her and pour
her a drink, you open the door (of the car)"Marry Me?" - That's Public
Relations... "

5. You're at a party and see gorgeous girl. She walks
up to you and says:"You are very rich!
"Can you marry ! me?" - That's Brand Recognition. .."

6. You see a gorgeous girl at a party. You go up to
her and say: "I am very rich. Marry me!" She gives you
a nice hard slap on your face. - "That's Customer Feedback..."

7. You see a gorgeous girl at a party. You go up to
her and say: "I am very rich. Marry me!" And she
introduces you to her husband. - "That's demand and supply gap..."

8. You see a gorgeous girl at a party. You go up to
her and before you say anything, another person come
and tell her: "I'm rich. Will you marry me?" and she
goes with him - "That's competition eating into your market share..."

9. You see a gorgeous girl at a party. You go up to
her and before you say: "I'm rich, Marry me!" your
wife arrives. - "That's restriction for entering new markets..."

Amazing Calculations

ROMANCE MATHEMATICS
Smart man + smart woman = romance
Smart man + dumb woman = affair
Dumb man + smart woman = marriage
Dumb man + dumb woman = pregnancy

OFFICE ARITHMETIC
Smart boss + smart employee = profit
Smart boss + dumb employee = production
Dumb boss + smart employee = promotion
Dumb boss + dumb employee = overtime

SHOPPING MATH
A man will pay $2 for a $1 item he needs.
A woman will pay $1 for a $2 item that she doesn't need.

GENERAL EQUATIONS & STATISTICS
A woman worries about the future until she gets a husband.
A man never worries about the future until he gets a wife

A successful man is one who makes more money than his wife can spend.
A successful woman is one who can find such a man.

HAPPINESS
To be happy with a man, you must understand him a lot and love him a
little.
To be happy with a woman, you must love her a lot and not try to
understand her at all.

LONGEVITY
Married men live longer than single men do, but married men are a lot
more willing to die.

PROPENSITY TO CHANGE
A woman marries a man expecting he will change, but he doesn't.
A man marries a woman expecting that she won't change, and she does.

DISCUSSION T! ECHNIQUE
A woman has the last word in any argument.
Anything a man says after that is the beginning of a new argument.

Ni Tag yang Ke-2 CORRECT WAY OF COOKING NOODLES

Aku membalas balik Tag dengan maklumat yang boleh dikongsi bersama.

The correct way to cook instant noodles without harming our bodies and health. `Normally, how we cook the instant noodles is to put the noodles into a pot with water, throw in the powder and let it cook for around 3 minutes and then it's ready to eat.


This is the
WRONG method of cooking the instant noodles.

By doing this, when we actually boil the ingredients in the powder, normally with MSG, it will change the molecular structures of the MSG causing it to be toxic.

The other thing that you may or may not realize is that, the noodles are coated with wax and it will take around 4 to 5 days for the body to excrete the wax after you have taken the noodles.


CORRECT
METHOD
:

1. boil the noodles in a pot with water.

2. once the noodles is cooked, take out the noodles, and
throw away the water which contains wax.
3. boil another pot of water till boiling and put the noodles into the hot boiling water and then shut the fire.
4. only at this stage when the fire is off, and while the water is very hot, put the ingredient with the powder into the water, to make noodle soup.
5. however, if you need dry noodles, take out the noodles and add the ingredient with the powder and toss it to get dry noodles.

Tuesday, September 23, 2008

Aku Kena Tag ye...... Ok......

Aku try tengok la mcm mana.....
Aku akan balas balik dari first Tag yang telah di tagkan pada aku......

Biasanya kalau org kena Tag, dia kena start tentang diri dia dulu kan.....

Ok....

  1. Siapa sebenarnya Makhluk Buas? - Nama sebenar aku ialah Mohd Zikri
  2. Asal? - Dari Kedah. Kulim untuk lebih terperinnci
  3. Buat apa? - Sekarang aku bekerja di salah satu Jabatan, Kementerian. Jawatan aku pulak yang tak masuk akai ngan apa yang aku belajar waktu sekolah dulu. Aku tak tau macam mana boleh dapat, tapi berjaya jugak aku mengelentong bukan 1 tapi 3 orang penemuduga aku. Agak susah jugak la nak menghadap. Tapi nasib baik yang 3 orang penemuduga aku tu pun tak tahu hal-hal audio ni. Jadi ni la kelebihan aku untuk membuat pembohongan yang melampau.
  4. Jawatan apa? - Juruaudio Visual. Tapi sekarang ni dah jadi macam technition kat ofice aku tu. Masih lagi membuat kerja-kerja audio visual tapi bila tiada program atau aktiviti jabatan, aku akan bertukar menjadi technition.
  5. Ok tak keja? - Kadang-kadang rasa macam tak keja. rasa macam enjoy je. tapi kalau ada keja, pergh, memang penat gila. kadang-kadang tu, nak kencing pun tak sempat. Tapi sekarang tak de dah. semua ok dah.
  6. Tak rindu ka kat catering? - Tak beberapa sangat sebab income keciput. Nak naik pangkat cukup lama. Nak kena lompat-lompat hotel. Pekerjaan sepanjang hayat. tak nak la. Tapi kalau meniaga kedai nak la. walaupun dah tinggalkan bidang dapur ni agak lama, tapi tangan ni masih lagi berbisa. Mampu masak masakan yang sedap-sedap lagi.
  7. Pasai apa tak meniaga? - Ingat senang ka? Modal lagi. Bukan setahun punya modal. Kurang-kurang 5 tahun. Bukan senang nak establish kedai makan. Nak kena chek customer behavior, customer quirey, banyak lagi la yang costomer nak. Tapi kalau ada modal, memang buat.
  8. Sebab apa pakai nama Makhluk Buas? - Menarik soalan tu. Sebabnya ialah Makhluk Buas ni adalah rekaan aku. Puaka Petaka pula ialah upgred daripada Makhluk Buas. Lagi dasyat dan menggerunkan.


Sekian dulu sesi membalas Tag mengeTag ni......
Selepas ni aku buat Tag yang baru lak....

Friday, September 19, 2008

Something I found at Big Shopping Complex


Agak-agak la kan, apa tanda ni?
Aku jumpa kat shoping kompleks yang agak besar gak la kat penang ni.....

Agak menarik gak la......

An Alberta couple decided to go to Florida to thaw out during a particularly icy winter. They planned to stay at the same hotel where they spent their honeymoon 20 years earlier. Because of hectic schedules, it was difficult to coordinate their travel schedules. So, the husband left Calgary and flew to Florida on Thursday, with his wife flying down the following day. The husband checked into the hotel. There was a computer in his room, so he decided to send an email to his wife. However, he accidentally left out one letter in her email address, and without realizing his error, sent the email to a wrong person!! Meanwhile, somewhere in Houston , a widow had just returned home from her husband's funeral. He was a minister who was called home to glory following a heart attack. The widow decided to check her email expecting messages from relatives and friends. After reading the first message, she screamed and fainted. The widow's son rushed into the room, found his mother on the floor, and saw the computer screen which read



To: My Loving Wife
Subject: I've Arrived
Date: January 17, 2008
I know you're surprised to hear from me. They have computers here now and you are allowed to send emails to your loved ones. I've just arrived and have been checked in. I've seen that everything has been prepared for your arrival tomorrow. Looking forward to seeing you then!!!! Hope your journey is as uneventful as mine was.

P.S. Sure is freaking hot down here!!!



-END-

Tuesday, August 19, 2008

Penipuan yang amat besar

Aku ingat boleh la aku bergiat aktif balik. tapi malangnya aku silap sama sekali.....
Aku kembali sibuk di Pilihanraya Kecil Permatang Pauh P44. Jadi aku kembali menyepi jap......

Wednesday, July 30, 2008

Ceritera Teratap Usang




"Runtuh kota Melaka"







"Kita bina, Rumah aku la!"



Dah Mula Menggatal Tangan......

Assalamualaikum pembuka bicara.....
Dah lama rasanya aku tak buat something kat blog aku ni....
Rasanya ni la time aku buat sesuatu untuk aku......

Aku tak berniat nak tulis panjang-panjang.
Tapi boleh la aku nak start balik setelah lama meninggalkan perjuangan sebagai seorang blogers.
Bukan niat aku tak nak update, tapi kesibukan aku bekerja menyebabkan ia mengganggu aku.
Tapi sekarang, walau sibuk macam mana pun, aku cuba curi masa untuk buat something untuk menggatal tangan aku balik.

Biasala, bila dah mula bekerja, dunia dah jadi terbalik. yang biasa buat dah tak buat. yang tak pernah buat dah mula berjinak-jinak. yang tak dapat dah mula dapat. yang ada dah mula menghilang. Kurang menyenagkan tapi inilah hakikat kehidupan. dapat yang lebih baik, hilang jugak yang baik kita ada. dapat yang lebih buruk, hilang yang buruk daripada kita.

Aku dah mula merapu sebab tangan aku dah mula menggatal. macam-macam nak diletakkan kat sini. tapi bukan semua. ada jugak yang kena tapis. tapi bila dah mula start taip, dia dah jadi ralit. rasa syok je nak taip. tambah pulak ada pegawai duduk sebelah aku sambil 'dok' 'pok-pet, pok-pet', kat aku. Aku buat deee je......

berbalik pada 'Dah Mula Menggatal Tangan' aku, aku memang dah mula dapat idea sikit-sikit apa yang nak dibuat kat blog aku ni. Jadi boleh la aku tambah info-info untuk member-member aku nak tahu..... sama-sama kita kongsi maklumat. bukannya apa, beringat sesama kita, Supaya kita dapat ingat. bila kita ingat, kita akan teringat apa yang kita ingat untuk mengigatkan perkara-perkara yang perlu diingat. Jadi, untuk ingat, kita perlulah mengigat sesama kita supaya kita sendiri dapat ingat dan dalam masa yang sama kita dapat mengigatkan orang lain. Apa benda la yang aku merapu ni. Ni la akibatnya kalau dah tangan menggatal. merapu tak leh lari.

Memang aku tak nak Postkan Post ni sikit je. Tapi tah la. Cambest la pulak dok taip ni. sedar-sedar dah banyak. Pastu, sedar-sedar scrol kat sebelah ni dah jadi kecil. Makin kecil. Lama-lama jadi halus. Lagi boleh taip, taip je. Bukannya berdosa. Tapi tak dapat pahala jugak. Bunyi macam rugi je...... Takpa, letak tepi dulu hukum dosa pahala. yang penting, kita sampaikan apa yang nak disampaikan. Sebenarnya aku sendiri pun tak tahu nak sampaikan apa. Jadi, ambil la iktibar dengan kejadian ni. Kalau lain kali nampak tajuk-tajuk yang cam best, tengok dulu. baca sampai habis. Kalau tak best, tak payah baca. buang masa je, macam sekarang ni la......

Sekian.......

Tuesday, May 6, 2008

baca lah wahai abang-abang, kakak-kakak, ayah-ayah, ibu-ibu, pokcik-pokcik & mokcik-mokcik ye : )

AKU, KAU BERBEZA...AKU, KAU ISTIMEWA...

LELAKI

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya
terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.
Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau
buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??


Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung
dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.


WANITA :

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.


Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.


Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada
pada lelaki.


Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi
lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya . Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala
lelaki
menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di
mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).


Di akhirat kelak,
seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita :
1. ibunya
,
2. isterinya
,
3.anak perempuannya
,
dan
4. saudara perempuannya.


Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya
ditanggung oleh 4 org lelaki ini :
1. suaminya,
2. ayahnya,
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya
.

Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja:
1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat suaminya dan
4. menjaga kehormatannya
.


Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut
menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH...sayangnya ALLAH pada wanita ....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki
,
tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa
disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin....maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita
sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..


'Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu
bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali-Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri '


Hikmah sujud -
Sujud lega sistem pernafasan


Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:
- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
- melegakan paru-paru daripada ketegangan.
- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.
- meringankan bahagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
- mengurangkan
kegemukan.
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).
- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.
Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan
otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.


Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W
' Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut '

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat,

walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa

TANGGUH......

Ribuan kemaafan aku kepada rakan-rakan ku yang sudah bersedia dan teruja untuk menghadiri gathering kelas.....
Aku terpaksa tangguhkan jugak. sampai bila aku sendiri pun tak berani nak conferm....
Diharap semua rakan-rakan dapat bersabar dan setia menanti walaupun samapai tahun depan....
Tapi aku cuba sedaya upaya untuk laksanakan jugak dalam tahun ni....

Sebab aku menangguhkan gathering ini.....
ada la masalah sikit.... tak payah la korang tahu...... Aku rasa pun korang tak nak tahu.....
Tak dak pa-pa..... masalah sikit je..... tapi effect dia besar..... tu je......



Dengan itu, aku selaku ketua projek, mengumumkan,
HotGath08, ditangguhkan buat sementara waktu......

Monday, April 14, 2008

Comming soon this August 2008

Kepada semua x-DHK 2002-2005, this is the TIME!!....
Welcome to our first great gathering.....
This are some info for all you guys must know....
hope this will be 'SEMPOI' one, and all of us will enjoy....

Trivia
-Plan nak buat dalam bulan 8 (Ogos) 2008
-Location di Melaka (Tempat asal kita berjumpa)
-Majlis berlangsung selama 2 hari 1 malam (tak ramai boleh cuti lama-lama)
-Bayaran RM 100 sahaja
-Setiap orang boleh bawa seorang sesapa saja yang dia rasa dia nak bawa.....
-Setiap orang bawa satu hadiah untuk bertukar-tukar hadiah (tak kisah brapa harga tapi minta paham-paham la sendiri)
-Aturcara majlis, tarikh, dan lokasi sebenar akan diberitahu kemudian.....


Announcing our first gathering logo.....




Hope this will happend as me and my fellow group plan so.......
Wish all of us luck........

'THE GREAT IS FROM YOU'

Tuesday, March 4, 2008

Pantun Jepun

Pulau Hokkaido jauh ketengah
Gunung Fuji bercabang tiga
Hancur Raksaser dikandung tanah
Ultraman yg baik dikenang jua.

Dua tiga Raksaser berlari
Maner nak samer Raksaser Kero
Dua tiga Ultraman boleh kucari
Maner nak samer Ultraman Taro.

Kalau roboh Kota Narita
Papan di Tokyo Ultraman dirikan
Kalau sungguh itu keje Raksasa
Badan dan kepaler dier Ultraman 'fire'kan.

Kajang Ultraman kajang berlipat
Kajang Raksaser mengkuang layu
Kalau Ultraman Ace tak cukup kuat
Ultraman Neos datang membantu.

Buai laju-laju
Sampai Pokok Sena
Apa dalam baju?
Lampu Ultraman nyaler.

Mengata dulang paku serpih
Mengata Raksaser
Ultraman pulak yang lebih-lebih.

Sudah gaharu cendana pula
Sudahlah kalah di'fire' pula.

Orang berbudi kiter berbahaser
'Fire' diberi pada raksaser.
ehemm... camne rasa
membazir tak masa?

Sekian. Time kasih

Sunday, February 17, 2008

Pontianak

Maka tersebutlah kisah perihal 3 ekor pontianak. Memasing nak nunjuk siapa yang paling terer. Mereka pun mengadakan sebuah pertandingan tunjuk sapa paling power. Pontianak yang paling muda diberi kesempatan untuk memulakan pertandingan. Lalu dia pun terbang secepat kilat, tak sampai 2 minit dah balik. Mukanya penuh dengan lumuran darah, dan menyeramkan.

Terus dia berkata : "Nkorang nampak kampung kat seberang bukit itu ?"
Yang dua ekor pontianak tu ngangguk, "Iya, nampak. "Satu kampung tu itu...habiissss aku kerjakan!!!!"

Angin jugak dua ekor pontianak tu dengar keangkuhan pontianak muda. Kini giliran pontianak yg setengah abad tu pulak. Dia pun pergi sekelebat jugak, tak sampai 1 minit dah balik, mukanya juga penuh dengan cucuran
darah.

"Nkorang nampak Bandar tu ?", katanya dengan muker yg kerek.
"Iya, nampak", yang dua ngangguk juga. "Satu bandar itu juga habiiissssss!!!", kata pontianak yg setengah abad sambil ketawa seram," ha ha ha hah".

Pontianak yang satunya lagi tambah panas, dia pun nak show off jugak. Dia pun tunjukk skill terbang cam kilat.
Amat lah terperanjat nya dua sahabatnya, sebab tak sampai setengah minit dia dah balik, dengan penuh cucuran darah di mukanya...

Lalu pontianak yg 2 ekor tu berkata, "gilaa ahh dia ni tak sempat aku nak duduk dia dah balik, memang dia paling power". Sambil mengosok gosok idong nya pontianak tu pun berkata , "Nkorang nampak tembok batu tu ?"
"Nampak! Nampak!", kata yang 2 ekor tu...

"Err aku tadi tak nampak".

klick kat sini kalau nak terkejut

SEMANGAT HATI KEGELAPAN

Kelemahan Hati Manusia