Thursday, September 30, 2010

ceta tentang aku 3

Siapa sangka.....
Tahukah kamu setiap perbuatan kamu itu akan dibalas dengan hukuman yang setimpal. malah mungkin lebih...... Kerana Allah itu maha adil dan menyayangi setiap umat manusiaNya......

Adalakanya kita melakukan dosa dan hanya meminta kemaafan ndariNya tetapi tidak betul-betul ikhlas. Terlintas dihati kecil jugak yang akan melakukan dosa seumpama sekali lagi. Tetapi ia bergantung kepada seseorang individu itu. Ada yang mampu meninggalkan segala-galanya tanpa menoleh ke belakang dan jadikan sebagai pengajaran.

Ada jugak pepatah "Buat dosa, Allah bayar cash (segera)". Pernah berlaku pada diri anda sebelum ini? Tanpa kita sedari. Ada mungkin kita sedar......

Apa yang nak aku kongsikan kali ini ialah apa yang pernah berlaku pada aku.....

Suatu ketika dulu, pernah aku dalam perjalanan bersiar-siar. aku terjumpa wang RM7.00 diatas jalan. Dan pada ketika itu, aku pun dalam keadaan yang sangat tegang dalam urusan wang. Tanpa teragak-agak aku mengambil wang tersebut bagi tujuan perbelanjaan. Tak sempat pun aku menggunakan wang tersebut, aku mengalami kemalangan. Dalam kejadian itu, aku kehilangan lebih dari RM300.00.

Jadi, dalam kejadian ini, Aku dapat RM7.00 untuk keseronokan sementara tetapi kepedihan dan kesakitan aku mengeluarkan wang untuk memperbaiki motosikal aku lebih dari apa yang aku dapat. dan pada ketika itu baru tertimbul rasa menyesal. tetapi, apa yang aku mampu buat sebagai seorang manusia yang lemah kepadaNya? Hanya ampun yang dipinta. dan hanya Dia aku berserah......

Alhamdulillah, dalam kejadian itu, aku tak mengalami apa-apa kecederaan.....

Sama la dalam satu kisah lain pulak. Seseorang yang mempunyai segala apa yang dia ada. Berasa selesa dan bangga. Terlalu agungkan ia. Tetapi dalam masa yang sama dia ada sedikit mengkhianatan kepada apa yang dia ada. Dan pada waktu yang lain pula, ia, berlaku apa yang ditakuti pada dirinya apabila apa yang dia ada telah hilang, rosak, dan musnah.

Itulah tanggungan apa yang telah dilakukan hanya dengan sedikit, dibalas dengan sejumlah yang tak mampu seorang manusia menaggungnya. Perit, tetapi Allah lebih tahu apa yang dilakukanNya. Kerana manusia sangat lemah dan mempunyai sifat yang berubah-ubah dan kejam. dan kerana itu jugak lah Allah jadikan dosa dan pahala untuk umatnya memanfaat kepadaNya. Kita manusai tidak dapat lari dari HukumanNya dan juga AnugerahNya sebab kita manusia yang lemah dan mempunyai

Hati dan semangat kegelapan
Kerana itu kelemahan Hati manusia......

No comments:



klick kat sini kalau nak terkejut

SEMANGAT HATI KEGELAPAN

Kelemahan Hati Manusia